muzica
linie
teoria muzicii

„Muzica este o lege morala. Ea da sufletul universului, aripi gandirii, avant inchipuirii, farmec tineretii, viata si veselie tuturor lucrurilor. Ea este esenta ordinii, înaltand catre tot ce este bun, drept si frumos.” - Platon

linie
teoria muzicii

„Studiul istoriei muzicii universale si romanesti este considerat fundamental în însusirea si întelegerea principalelor stiluri muzicale, în crearea si îmbogatirea culturii artistice teoretice si practice.”

Melodia

Melodia, poate fi definita ca o combinatie de sunete care prin inaltime, durata si formele de expresie muzicala ale acestora vor genera un cantec. Mijloacele si formele de expresie ale muzicii pot fi definite, sa spunem, atat intr-o "forma primara" a lor, cat si intr-o "forma evoluata" a acestora, ajungandu-se la o realizare artistica deosebita, folosindu-ne de armonie si polifonia proprie; putem deci, orienta gandirea noastra spre melodie ca fiind factorul primordial al expresiei artistice muzicale, ce cuprinde in structura sa interna ritmul, iar in mod imaginar chiar si armonia ei proprie.

Melodia, mijloc fundamental de expresie si interpretare, exprima un anumit continut muzical dar "succesiunea de sunete", pentru a deveni o expresie artistica, presupune o ordine logica, o coordonare organica a tuturor parametrilor sai. In construirea unei melodii participa concomitent cateva mijloace diferite ale limbajului muzical, care o organizeaza si o definesc, imprimandu-i sens artistic si originalitate. Putem aminti ca mijloace de organizare a melodiei: intervalele, metrul, ritmul, tonalitatea, forma si nu trebuie uitat, ca numai asocierea si interdependenta lor asigura perceperea fenomenului melodic in general

  • Citeste mai mult !

    Desigur, ne vom opri mai putin asupra unor detalii, ce fac obiectul unor intreprinderi individuale de studiu si aprofundare a termenilor si notiunilor amintite aici, precum intervale, metru, ritm, accente ritmice, tonalitati si moduri, trebuie totusi sa stim ca: Succesiunea in timp a intervalelor confera melodiei un anumit contur melodic cunoscut sub numele de linie melodica. Gradul tensional si expresiv al melodiei depinde in primul rand de marimea intervalelor care se succed in cadrul melodiei, dar si de ritmul pe care il imbraca intervalele in succesiunea lor in timp. Aceasta succesiune de sunete de diferite inaltimi (intervale) si durate (ritm) intr-un cadru de timp (metru), imbinarea acestora, interdependenta dintre acesti factori determina energia si expresivitatea liniei melodice, rezultand discursul meloc. Pentru ca discursul muzical, care este un act de comunicare intre cel care l-a compus si cel care il interpreteaza (il recreeaza), sa fie receptat eficient, dar si corect de catre auditor, el trebuie, ca si in cazul limbajului vorbit, sa respecte anumite reguli, principii, legi sintactice privitoare la constructia frazelor (topica), articulatia elementelor componente, respiratia corespunzatoare (punctuatia), nuantarea potrivita, etc.